Dået, Nuet och Senet

Jag har en väninna som funderar en väldig massa. Vi kan prata om allt. Det är verkligen skönt att ha nära vänner.
När någon annan upplever något om är jobbigt och svårt kan jag med säkerhet säga att många saker förstår jag verkligen. Det är trots allt så att alla gånger kan man inte förstå vad det är för känsla någon annan upplever trots att de beskriver den.
Men känslan av att vilja ha något som någon annan har förstår jag. Och då menar jag inte materiella ting. Då pratar jag om känslan av att också vija känna att man är en familj, önskan av att vilja ha någon där vid sin sida vardag som fest. Att vara del av en samhörighet.
Det har jag, och jag är verkligen så glad och tacksam för min lilla familj. Vi har det så bra. Det är en harmonisk tillvaro som jag känner mig väldigt trygg i.
I lördags kväll var vi på middag hos goda vänner. Deras lille kille var nu inne i en väldigt mammig fas. Tyra är nu inne i en väldigt "Marcusig" fas. Medans deras kille ropade på mamma under kvällen ropade Tyra på Marcus. Och det var i hans knä hon mest ville krypa upp i. Det värmer i mitt hjärta när jag ser hur deras band allt mer knyts samman. Det är kärlek!
När vi sedan skulle köra hem somnade Tyra så gott i bilen. Förutseende som man är så gör vi henne alltid iordning och klar för sängen innan vi åker hem någonstans ifrån. ;) Sen är det bara att bära upp henne och bädda ner henne i sin säng när vi är hemma.
Det är något oerhört rogivande med barn som sover. Kärleksvågen sköljer över en så totalt! Det är så himla vackert.
Detta kan jag numera dela med någon!

Detta unnar jag min väninna. Hon törstar också efter känslan av att vara del av detta.
Jag vet hur det är att hela tiden sträva efter "senet", det som kommer sen. Man vill vara där i den situationen, har svårt att landa i nuet.
Nu är jag mycket bättre på att ta tillvara på det som är NU. Sen kommer sen och det är inte så mycket vi kan göra för att påverka det. Och skyndar man på senet blir det oftast inte som man tänkt sig.
Ibland är det bäst att bara släppa sen och bara vara här och nu. Vad är viktigt nu? Vad mår jag bra av nu?
Våra behov senare vet vi inte så mycket om. Det kan vara helt andra saker vi behöver sen jämfört med nu. Därför gäller det att fokusera på det man har och njuta av det.
Dået, såväl goda som dåliga erfarenheter, ska vi dra nytta av, men också lägga bakom oss då det tillhör det förflutna. Vi kan inte påverka det som varit, men vi kan dra lärdom av det och gå vidare. Att leva kvar i dået och älta det gör oss ofta bittra. Det var en sak jag lovade mig själv efter jag blev så brutalt lämnad. Jag sörjde ett låååångt tag. Men jag lovade mig själv att aldrig bli bitter. Att bli bitter skadar i första hand en själv och är bara destruktivt.
Jag är heller inte bitter för att jag är den som varit sjuk. Min kropp orkade helt enkelt inte ta emot mer stryk då.
Nu vårdar jag mig själv på ett annat sätt.
Som igår när man "fick" en timme extra. Då vaknade Tyra och kom in till oss 6.30. Vi låg kvar en stund, men hon vevar omkring som en propeller så vi gick upp. Åt frukost men sen gick jag och la mig i sängen igen och läste Amelia. Sen kom Tyra och kröp upp, ville ligga och mysa lite. Det var skönt att bara samla energi.
När kvällen kom sa jag till min sambo: "Vilken inproduktiv dag jag haft idag" Det har du väl inte svarade han. "Du har tvättat, lagat mat, spelat spel med Tyra .. " Ibland är det bra med någon som påminner en. Man ska inte förringa sig själv och sin insats.

Hittade igår ett så himla fint armband med så vackert budskap på:

På brickan står det: "Live one day at a time
and make it a masterpiece"

Så nu gör vi det och gör det bästa av denna dagen trots att dimman och hösten ligger tät utanför! ;)
Kram Anna

Kommentarer
Postat av: Neta

Åh,vad lycklig jag blir:-) Du är så klok. Du är värd att få all kärlek och trygghet i livet.Jag vet hur det känns "att landa"-ljuvligt!! KRAAM!

2010-11-03 @ 18:15:06
Postat av: Ulrika

Massa kärlek till dig min vän:)

Jag jobbar med mig själv varje dag, jag lovar att aldrig aldrig bli bitter.

Kram/ Ulrika

2010-11-18 @ 21:51:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0